Полезно интервю с Момчил Марчев

Публикувано от:

Момчил Марчев

Здравей Момчи, как я караш, дигитално или аналогово?

Ами гледам да е от 9,00 дом 18,00 дигитално, а после аналогово. Аз влагам следния смисъл:

1. Гледам аналогово на живота, по така, арт, по близо до природа / природното / нормалността, по упование, по вяра, така ми досеща, тъй дума ми пресантимана. Гледам да съзерцавам напоследък, да обръщам царствено внимание на света около мен, на интересни местности и свети места при посещения им (България нивга не е била и няма да бъде бедна на това). Да давам, дава ми се бе човек, разбрах, че приятелите са, за да им даваш, докато имат нужда от теб, а ако си интересен и забавен и еволюиращ, зареден човек хората все ще имат нужда от теб, ще им е приятно с теб. Не, не да се харесам на всеки и да стана уни, веселящ гуру, мега, ултра гиздава, на „всяка манджа мерудия“ персона, човек да съм, вяра да имам, хубави хора до мене да „движат“.

2. За диги света на работата, да, какво да кажа, работата си е работа, гот е да си я обичаш, гот е да има нужда всеки ден от четене, значи е интересно, забавно и следва страст, страст, борба за победа и нови върхове. Та, за мен дигиталния маркетинг е всеки ден иновация, всеки ден развитие, всеки ден предизвикателства. Радва ме, че професията ни изисква много силна ерудиция и обща култура – демек и сив интелект, суров, математически, финансистки и много „шарено“ – послания, слоугани, лайтмотиви, дизайн, UX и така и така ….

За мен обща култура е = на ценности, добре е да подаваме винаги добавена стойност в работата си за своите клиенти, изобщо за нещата, така се „тъче“ и по-добра карма в крайна сметка. (смее се).

Още не мога да откажа цигарите ни аналоговите, ни дигиталните (напеканите):) BTW.

Как SEO (оптимизацията за търсачки) превзе душата ти и кога насити сетивата ти?

Ами кога, не по – късно от 2004-та, не и без участието и знанието на Маг Оги (SEOM.bg)

Тогава бяхме шепа хора, воеводи и експериментирахме смело и творяхме историята на уеба:).

Преди SEO оптимизацията всъщност бях скалъпил няколко сайта, та даже и два три на корпорации.

Оптимизацията за търсачки е много честна услуга, може да обещаеш, да свършиш, да се види, да го отчетеш на клиента, да си вземеш възнаграждението, да идеш да пиеш бира с мерак в парка и да няма недомлъвки, тълкувания и вариации. Да, след „това не е моето червено“, „не си наложил корпоративните мотиви в дизайна на сайта“, „искам по надясно и по така да ми е пастелно“ с уеб дизайна, за мен SEO беше и остров на спокойствието. Кефи ме, да, кефи най-много, че не може да се тълкува, не е импровизация, точно е и прави пари за хората, дърпа им бизнеса напред (яко конвертира, за това SEO е съпътствано и от CRO). Сега, за да не кажат, че само лафим (смее се), да го кажем и академично – засега няма, може и да няма и сетне по таргетиран трафик след клик в органик сърч резултатите в SERP-а генерирани от / след запитване в Гугъл – това е естественото следствие от SEO оптимизацията.

А с други дигиталности занимаваш ли се?

Да, фул сървиз вече – реклама в социалните мрежи, управление на онлайн репутация, инфлуенс маркетинг, инбаунд маркетинг и така всичко маркетинг дигитално.

А за инфлуенсърите и коучовете как мислиш? (Смее се) 

Ами, щом се усмихваш, то схващам. Ами да, много гурута се навъдиха, мрежата скъсява разстоянието до таргетите, факт, но хората преценяват, времето отсява, панацеите не издържат проверката на времето, падат репитерите (постоянните клиенти), падат после и всички потребяващи „манната небесна“.

Мечтата да ретаргетираш за всякакви свои интереси също вече не е така лесно и хората не се втурват в нета стремглаво както преди. Преди години бяхме всеядни, инфото беще кът, имаше блогове / форуми само (малко статично си беше) сега има сума социални мрежи и така нататък. Гугъл гайдъри ти казват къде да ходиш, има Booking да ти даде ваучера, Trip Advisor да ти даде преценка на хората и ти отиваш да се радваш на живота …. Ние, нашето поколение, едно време, изстрелвахме фунийки в на баба Вуна двора, по котката и чупехме с прашки бутилки. Такива бяха целите 🙂 Сега има геймъри невръстни, които печелят турнири с 5 или даже 6 цифрени суми, хакери в пубертета, обират банки, а не портмонета (смее се).

Социалните мрежи, колко са социални? Защо са толкова модерни? Нормално ли е всеки да пъчи его безнаказано там / безмерно / без контрол?

Ами не са по социални от прекия контакт, да заместител са, да по – лесно изглежда, по виртуално, няма как, и помнете, те не са съвсем реалността.

Тате като има да ти даде 5 лева и ти си на 15, в София, само за билети не стигат, какво остава, дай да се залафим с целия клас във Фейса. Да ма това не е фейс ту фейс, макар и такава да е заигравката. Не е спорт, та да има състезание като тичането например и няма хронометър и да се „поизпотиш здраво на финала“ не става. Няма мирис на борове в гората, не може да караш водни ски и та се спуснеш със скейта по пудрата … в планината. Няма усещане, няма и да има по този начин. + това, Гугъл дава усещането, че щом ти е смартфона в джоба, знаеш всичко. Голяяяма заблуда, преживяното знание, само то те води до еволюция, то е онази опитност, която може да те спаси в сублимни моменти, не дай Боже, като наводнения, пожар, лавина и т.н.

Българинът монотеист ли е в Мрежата? 

Като средна стойност да. Търсене – Google, социализация – Facebook. Подобно е и в Турция.

Такъв е монополът горе долу.

С колко троло-сили трябва да ти се движи влака, за да заплаче на конкуренцията душата? (смее се) 

Ами с тоя поскъпващ бензин, не знам (смее се). Добре, че нашият бензин е дигитален, ама да знаете хора, няма как да е въображаем. Ами троловете са като в големите дела екипа на няколкото адвокати главатари. Един събира изрезки от вестници, друг прави целеви мониторинг в мрежата, друг отговаря на коментари с контра и прави статистика за защитата и речите на адвоката / тите. Една чирашка предимно част от огромен колектив, обикновено към бранд амбасадори и специалисти по управление на онлайн репутация (те двете неща се припокриват).

Понеже в управлението на онлайн репутация се чувствам пионер в България може за това да прочете в сайта ми – www.digitalpr.bg .

Колко е важно за да си добър дигитален маркетинг специалист да владееш добре меки умения?

Значи за да си селър в екип от дигитална агенция, според мен ти трябват малко даже над средното ниво. Да презентираш, да водиш преговори, да нетуъркваш дейно и правилно по събития и ред ред други неща.

Ако си програмист в този екип обаче, е важно само добре да стоиш социално, да се вграждаш в колектива, да не „счупваш кода и на дизайнера главата заради сложен дизайн“.

Как да се изучим за дигитален спец? 

Ами сега вече на много места, НБУ, СофтУни, ДиджитълПро и ред други места. Има и стажове по фирмите, има курсове много, мастъркласове напоследък като този на IAB и така нататък.

И сетне експерименти, безсънни нощи и много страст за тяга. Много воля, много четене, много вяра за всичко, за всяка една стъпка в овладяването на познанието и занаята.

Кои са знаковите събития за годината на бранша?

Ами пиенето на бира с другарите на SEO Meetup Sofia срещите разбира се (смее се от сърце).
Майтапа на страна:
1. OA Conf – конференция

2. Masterevents инициативите – обучения и семинари

3.EcommCongress – а

4. СофтУнитКонф-а, Кърсът там на Netpeak за дигитален маркетинг

5. DigitalPro – конференция и обучения, университетска програма

6. Ecommerce Academy инициативите

7. PresenThink – обученя и семинари

8. Beyond Academy курсовете и събития

9. Indit Black Hat

10. Word Camp Sofia

11. Webit

12. Мастър класът на IAB

13. Web and Events – събития, семинари, обучения, конференции

Много са, сигурно пропускам нещо …

Ами в заключение, нещо аналогово или дигитално? 

Помнете хора, сянката на морала е лицемерието е максима, която важи и в интернет!

ИП-тата не скриват, напротив, те Ви таргетират и могат да Ви направят облъчени от реклама мега мащабни консуматори, пазете се. Персонализираното търсене помага, както комфорта в града, но въздухът на село е по чист и май май хората по-здрави – мислете често за това 🙂

Пазете нет средата чиста, правото на неприкосновеност в нея също, от една друга страна. вярната е тази страна.

0
Loading Facebook Comments ...

Add a Comment