За всеки собственик на уеб сайт е много важно новото съдържание, което се качва, да бъде максимално бързо обходено от паяците на Google и вкарано в индекса. След като дадена страница е успешно индексирана, те ще бъде визуализирана в SERP при релевантни заявки от потребителите. На каква позиция – зависи от заявката, конкуренцията, авторитета на сайта и всички останали фактори, които търсачката взема предвид при класирането на всички страници в индекса.
Но защо е толкова важно точно днес да бъде индексирана страницата ви, а не утре например? Защото губите потенциални потребители, чиито нужди утре вече ще са различни, ще са намерили днес това, което ги вълнува и утре няма да го търсят отново. Най-логичния пример са сайтовете за новини – това, което е актуално днес, утре няма да представлява интерес.
Как Google събира информация за новото съдържание?
Търсачката използва софтуер, познат като уеб-паяци или просто ботове. Те обхождат дадена страница, проследяват линковете на нея, като се прехвърлят от една страница на друга и след това изпращат събраната информация към сървърите на Гугъл. Когато ботовете се завърнат на сайта ви, те гледат за нови страници, които да обходят и линкове, които да проследят. Отново програма решава кои сайтове да се обхождат, колко често и какво количество страници да обхождат.
Можете да проверите статистическите данни за обхождането на вашия сайт в Google Webmaster Tools –>Обхождане–> Статистически данни от обхождането.
Нека се върнем на въпроса Как да ускорим индексирането на новото съдържание. Ето няколко съвета:
- Създайте Sitemap – това е списък с всички url адреси на сайта ви и играе ролята на „карта“, която насочва ботовете към вътрешните страници и им показва как са структурирани. За всеки CMS Sitemap-а може да се създава и изпраща към Google през Webmaster Tools по различен начин и в различен формат.
Например в Blogger се поддържат формати sitemap (ако блогът е на поддомейн blogspot.com) и тип atom, при който се черпи информация за новото съдържание от хранилката на блога, което се намира на следния адрес: myblog.blogspot.com/feeds/posts/default. В случай, че блогът е на собствен домейн, може да се използва единствено Sitemap от типа Atom. За Wordpress и други популярни платформи има готови модули и плъгини, които генерират автоматично Sitemap, за вас остава просто да я събмитнете.
Отидете в Webamster Tools–>Обхождане–>Sitemap–>Добавяне/тестване на Sitemap
Добавете адреса на sitemap-а, тествайте и изпратете заявката.
Ако използвате Blogger, в полето вместо sitemap.xml поставете следното atom.xml?redirect=false&start-index=1&max-results=500. Когато броят страници, които следва да се индексират са повече от 500 се изпраща нов sitemap.
- Изградете добра вътрешна структура от връзки (линкове) между отделните страници. Както вече споменахме, ботовете обхождат сайта, прехвърляйки се от една страница към друга
- Качествена навигация – тя е не само важна за добрия user-experience, но и за по-лесен достъп на ботовете до съдържанието в сайта.
- Чист код на сайта – когато самия код е трудно четим и възпрепятства работата на паяците, не очаквайте добре индексация.
- Авторитет на сайта – той се гради бавно, но е сигурен начин да спечелите вниманието и любовта на ботовете. Входящите линкове от авторитетни сайтове повишават авторитета на вашия, като един от основните показатели за качеството на даден линк е неговия Page Rank. Разбира се, има и много други фактори, които определят дали един линк е силен и авторитетен или не. За авторитета на сайта могат да допринесат още броят индексирани страници, социални сигнали, брой посетители, ангажираност, баунс рейт и др.
- Споделяния в социални мрежи – моята препоръка е да се използват основно Facebook, Twitter и Google + (особено последната) с цел по-бързо индексиране, защото се причисляват по-скоро към социалните сигнали и не се взимат предвид от търсачката като входящи линкове от други сайтове. Това е добре като цяло за линк билдинг стратегията ви. Длъжен съм да спомена, че не бива част от съдържанието на страницата ви да бъде копирано в споделената публикация в някоя от тези социални мрежи. Много вероятно е по този начин да се засече дублирано съдържание, и тъй като тези сайтове са с много по-висок авторитет от вашия, страницата, която искате по-бързо да се индексира, никога да не влезе в индекса.
- Добавяйте свежо и уникално съдържание – то стимулира по-честото обхождане от ботовете. Малко по-подробно съм засегнал въпроса в предходна статия за съдържанието като on-page seo фактор.
- Изберете си надежден хостинг доставчик, защото при чести проблеми и „падане“ на сайта, това може да ви донесе доста главоболия с достъпа на ботовете.
- Забранете индексирането на безполезни страници – освен задължителните url-адреси, които генерират дублирано съдържание, е добре да забраните и такива, които няма смисъл да бъдат вкарвани в индекса. По този начин ботовете ще обхождат по-бързо тези, за които гоните някакви позиции в класирането и съответно органичен трафик. Това може да стане чрез поставяне на забранителни мета тагове от типа <meta name=“robots” content=“noindex, nofollow”>, задаване на инструкции за ботовете през файла robots.txt или чрез Webmaster Tools–>Обхождане–>Параметри на url адресите
- Ръчно добавете сайта си в Google индекса. Аз съм привърженик именно на този метод, защото всяка нова публикация се индексира буквално за секунди. В Ръководството за уебмастъри е подробно обяснен този процес, но накратко ще напиша за какво става въпрос.
Гугъл препоръчват да се използва този адрес https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url за изпращане на нов адрес, който все още го няма в индекса, само ако не сте собственик на самия сайт. Аз го използвам за мои сайтове и няма никакви проблеми. Това, което препоръчва компанията на собствениците на сайтове е да следват тези стъпки:
– Отворете Webmaster Tools–>Обхождане–>Извличане като Google
– В полето въведете пътя до страницата, която искате да бъде обходена от бота
– Автоматично е зададен Работен плот. Има и други опции, но в момента Google не ги поддържа.
– Кликнете върху Извличане
– Когато статусът се появи по този начин – Състояние–>Завършено, кликнете върху Изпращане до индекса
– Ще се появят две опции, с различни параметри, обяснени на изображенията по-долу
Обобщение
Бързото индексиране не е химера, както доста уебмастъри си мислят. Използват се различни трудоемки и ниско ефективни методи за по-бързо индексиране на дадена страница, като агресивно линкване от други сайтове, пингване и други. В същото време може просто да изпратите страницата за директна индексация, имате право да изпратите цели 500 страници месечно. А когато сайтът ви е достатъчно развит и авторитетен за търсачката, дори няма да има нужда да правите каквото и да било, освен следене за проблеми със sitemap-а и достъпа на бота до сайта ви. Така може да се съсредоточите изцяло на потребителите и предоставянето на полезно и интересно съдържание.
Авг.