Заглавието на началната и вътрешни страници от даден уебсайт все още играе ключова роля за позиционирането им в резултатите на Google. Определянето на перфектния title tag обаче е от изключителна важност не само от гледна точка на SEO, но от него зависи и конверсията при показване на снипета на сайта в SERP-а, а също така и интереса към дадена статия, новина или продукт при споделяне в социалните мрежи.
При дефинирането на заглавие на страница от вашия сайт трябва да имате предвид следното:
- Релевантност спрямо съдържанието на страницата. Важно е заглавието на страницата да включва ключови фрази, които не само могат да ви донесат повече органични посещения, но също така да отразява реално съдържанието. Освен, че едно нерелевантно заглавие би било засечено от Google и евентуално променено в резултатите при потребителски търсения, то ще повиши неимоверно баунс рейта на страницата – сигнал за алгоритъма, че неправилно съдържанието ви е класирано на висока позиция за определена дума или фраза. Какво означава това – рязък спад в позициите ви. Това важи и в пълна сила както споменахме за трафика от социални мрежи.
- Формат на заглавието. Обикновено заглавието на вътрешна страница включва title на документа (статия или продукт), последвано от заглавието или бранда на сайта. Двете могат да бъдат разделени с всевъзможни символи като например „-“, “::”, “:”, “~”, които вероятно сте срещали неведнъж, особено тирето. Все пак оптималния разделител на двата тайтъла е символа “|”. Неслучайно повечето SEO плъгини и модули за популярните платформи, сред които и WordPress са настроени да използват точно този знак. Правилният формат е Полезна статия X | Бранд (заглавие на сайта). Какво точно да бъде заглавието на сайта Ви е тема, която по-подробно ще засегнем в друг материал, но е препоръчително то да бъде или името на фирмата Ви, или името на сайта във формат domain.com или просто domain.
- Оптимална дължина. Търсачката визуализира обикновено първите 50-60 символа от заглавието. Неотдавна Google редуцира препоръчителната дължина и е твърде вероятно дори да се вместите в тези 50-60 знака (включително интервали), заглавието да не бъде изцяло показано в резултатите. Най-добре е заглавието да бъде максимум 55 символа – така може да бъдете почти сигурни, че ще бъде показано правилно. Можете да проверите в реално време как ще изглежда заглавието на страницата след индексирането и чрез един инструмент, за който вече съм ви споменавал.
Все пак е добре да спомена, че дори част от заглавието да не бъде показано в serp-а, това в повечето случаи няма да навреди на класирането ви. Какво имам предвид – да кажем първите 55 символа включват ключова дума X и ключова фраза Y, а точно след 55 символ имате ключова дума Z. Точно тази дума Z не се визуализира от търсачката, но все пак страницата Ви ще се класира по нея, ако разбира се, не сте използвали некачествени методи за оптимизация. Това не означава, че заглавията ви трябва да са напълнени с ключови фрази и думи, стигащи по 100 символа, надявайки се, че ще се класирате по повече думи. Основния недостатък при „скриване” на част от заглавието на страницата от потребителите e, че може да намали конверсията, защото вероятно те ще видят само думите X и Y, а не търсената Z, и следователно ще кликнат на конкурентен сайт.
- Позициониране на ключовите думи в заглавието. Колкото по-близо до началото на заглавието е дадена фраза, толкова по-добре за нейното позициониране в търсачката. Това може да е малко известен факт, но е така, правени са достатъчно тестове. От друга страна, потребителите когато търсят нещо, често гледат само началото на заглавието в снипета и след това скролват следващите резултати, ако не видят това, което ги интересува. Ето защо позиционирането на важните думи и фрази в началото на тайтъла подобрява и конверсията.
- Конверсия. Може би забелязахте, че на няколко пъти споменах различни начини, по които заглавието влияе на конверсията. В крайна сметка доброто класиране на страницата ви не означава задължително, че ще ви донесе повече посещения от конкурентите с по няколко позиции по-надолу. Освен всичко, споменато по-горе, постарайте се заглавието ви да бъде „кликаемо”, с други думи да заинтригува потребителя като го види. Използвайте въображението си, вкарайте подканващи думи. Проучете целевата си аудитория, какви са техните навици и поведение.
Един прост пример – жълтите медии често използват думи като „шок”, „ужас”, „нечувано”, „невиждано” и т.н. Причината е, че целевата аудитория търси точно това – интрига, скандал. Една новина става много по-интригуваща, когато към заглавието се добави подсилваща дума. Аз също си позволих да проведа подобен експеримент, като целта ми не беше трафик, а да проуча целевата аудитория. Ако сте собственик на онлайн магазин, добре е да използвате думи като „евтин”, „уникален”, стилен” и т.н., в зависимост от продукта, който продавате.
- Уникалност. Заглавията на страниците ви трябва да бъдат различни, защото това може да навреди на класирането на две страници от сайта ви, които са с еднакви заглавия или на класирането само на една от тях. В такъв случай едната става излишна и целия труд да напишете интересна статия отива на вятъра. Ако сайтът ви е с много страници, и няма как да помните дали вече не сте поставили дадено заглавие на някаква статия или продукт, можете да използвате една полезна функция на Google Webmaster Tools. Отидете на секция „Облик на търсенето” –> “Подобрения в HTML”. Ако имате дублирани или липсващи meta или title маркери, ще ви бъдат показани точните страници, където го има този проблем.
Заключение
Това са основните отправни точки при създаването на униклано, описателно, интересно и добре оптимизирано от гледна точка на onpage SEO заглавие на страница от сайта ви. HTML кодът на този толкова важен елемент от оптимизацията на сайт е следния:
<head>
<title>Заглавие на страница </title>
</head>
Комбинацията от добро позициониране на предварително проучените фрази, с добър брой месечни търсения и не толкова висока конкуренция (за по-слаби сайтове), релевантни в максимална степен на текстовото съдържание заглавия, и в същото време приканващи потребителите да кликнат върху тях е формулата за успех.
Ное.