От известно време много уебмастъри се оплакват, че Google има сериозен бъг, при който заглавията на страниците и уебсайтовете им са променени в резултатите от търсене. Това не е от вчера или онзи ден, а от доста време, може би просто се случваше доста по-рядко.
Една от основните причини Google да променя On-page зададените мета тагове (като заглавие и описание) в SERP-а е листингът на сайта в Open Directory Project (DMOZ) – най-авторитетната директория за уебсайтове. Google черпи информация за сайтовете, които присъстват в нея, и въз основа на данните, предоставени там, могат да променят снипета на уебсайта или страницата. За да се избегне подобен нежелан ефект, следва да се зададе указание на роботите на Google или определени търсачки, да не показват данни от DMOZ в резултатите от търсене. Това става много лесно чрез добавяне на следния мета таг:
<meta name=“robots“ content=“NOODP“>
Това забранява използването на данни от директорията за всички роботи.
Ако искате да забраните само Google бота, използвайте следния таг:
<meta name=“googlebot“ content=“NOODP“>
Ако се налага да използвате роботс тага за други забрани, може да се използва и като следната комбинация
<meta name=“googlebot“ content=“NOODP, nofollow“>
До тук не казвам нещо ново , тази информация е отдавна споделена и публично достъпна в ръководството за уебмастъри на Google.
Нека споделя един много полезен инструмент на Google, който показва как в реално време ще изглежда заглавието на сайта/страницата ви в резултатите от търсене. Тук се включват и структурирани данни, които Google намира на зададения url, както и Google авторство. Но ето ви уловката – тези резултати са вярни, ако търсачката отчита дословно зададените meta title тагове. На практика обаче, това не винаги се случва. Какви могат да бъдат причините?
- Заглавията не са достатъчно описателни
- Keyword stuffing в заглавията – повторение на много ключови думи
- Прекалено дълги заглавия – оптималната дължина на заглавията е между 50-60 символа, като най-добрият вариант е да бъдат 55
- Дублирани заглавия – две или повече страници са с еднакъв title в рамките на един и същ сайт
- Заглавието не отразява максимално добре съдържанието на страницата
- Търсачката решава, че по-полезно за потребителите би било друго заглавие
Как Google решава как точно да промени заглавието и какви данни да използва за целта? Ето някои мои наблюдения:
- Използване данните от DMOZ
- Бранд – един от изключително важните елементи в съвременното SEO. Познатият бранд означава полезна информация за потребителя. Предлагате дамски обувки – това е страхотно, но потребителят иска да знае кои точно сте вие. Ако заглавието на страницата ви с продукти се казва „Дамски обувки“, но в същото време сте познат за търсачката бранд, не се учудвайте ако автоматично промени заглавието на Gucci – дамски обувки или Дамски обувки – Gucci. По този начин се предоставя по-полезен резултат в SERP-а, ако например не харесвате тази марка, няма да влезете и да си губите времето на сайта. И обратното важи в пълна сила и в крайна сметка би трябвало всички да са доволни – потребителят намира това, което търси, а вие не получавате нетаргетирани посетители.
- Домейн на сайта – случва се в заглавието на дадена вътрешна страница да бъде допълнително включен от търсачката домейна на сайта ви – тук принципа е сходен с бранда. Ако например сайта ви е не на някаква фирма или магазин, а просто развлекателен, може заглавието на страницата да включи и познато име на сайт. Например търсите „смешно коте се търкаля“, е възможно да излезе сайт от типа на 9gag, и в заглавието на страницата със смешното коте да бъде добавено името на сайта.
- Заглавия от типа H1-H6 – аз лично не разбирам защо толкова хора подценяват тези заглавия. Това упътва търсачката да разбере още по-детайлно за какво става въпрос на съответната страница и съответно увеличава шанса алгоритъма да реши, че точно тази статия ще е по-полезна на потребителя от друга подобна, да речем със същото или сходно заглавие (title). Особено полезно е при оптимизация за местни търсения, където може да се вкара адреса на фирмата като H заглавие. И да, Google е напълно вероятно да промени заглавието на Магазин X и то да стане – Магазин X – улица Христо Ботев 1, София. По този начин потребителя може да прецени дали му е близо или далеко да ходи точно до този магазин, и струва ли си да отваря сайта му.
- Текст на линковете, които сочат към сайта или съответната страница – по този начин образно казано се дава шанс на потребителите, които вече са били на сайта да предложат заглавие на страницата. За целта се очаква да са влезли в сайта, прочели информацията, харесали са я и са я споделили под формата на линк с някакъв анкор текст. Това е сигнал за гугъл, че може би заглавието в момента не е най-полезно и точно за потребителите, тъй като го линкват с коренно различни текстове.
- Оставям си вратичка да добавям допълнителни източници на данни, които Google използва, за да променя заглавията в резултатите от търсене. За първите четири мога да потвърдя със сигурност. Напълно възможно е с времето Google да добави и други такива.
Обобщение
Пишете заглавия на страници, които са не само оптимизирани за търсачката, но и за потребителя. Заинтригувайте го с нещо, накарайте да кликне върху заглавието на сайта ви и да купи продукта ви или да прочете цялата ви статия. Нека заглавието максимално отговаря на съдържанието на страницата. Избягвайте прекалено дълги заглавия, изброяване на ключови думи или повтаряне на една и съща дума в няколко форми. Промяната на заглавията от Google в повечето случаи е във Ваша полза, но може да бъде сигнал, че някой не си е свършил добре работата или се е опитвал да използва забранени методи за оптимизация. Е, често и Google не предоставя най-качествените резултати и най-полезните променени заглавия, но нека не забравяме, че това е най-общо казано машина.
Авг.