Популярната в SEO средите фраза „Съдържанието е цар“ важи в пълна сила, и неслучайно започвам с него поредицата от основни On-page фактори. В статията ще се опитам максимално подробно да засегна всички начини, по които съдържанието може по един или друг начин да окаже влияние върху класирането и органичния трафик от Google. Ето и важните отправни точки на съдържанието като елемент на вътрешната оптимизация на сайта.
- Направете проучване по какви ключови думи повече хора биха търсили статията ви. За целта използвайте Google Keyword Planner.
- Времето на keyword stuffing техниките, при които в дадена статия безразборно и многократно се наблъскват ключови думи, отдавна отмина, особено след появата на Panda ъпдейта. Разбира се, необходимо е да се оптимизира съдържанието, като се споменават ключовите думи, по които искате сайта да се класира, но всичко трябва да бъде натурално, добре структурирано и повече насочено към потребителя, а не толкова целенасочено към търсачките. Още повече, че след навлизането на семантичното търсене (Google Hummingbird ъпдейта) през 2013, Google вече разбира за какво става въпрос в статията и взима предвид не само отделни ключови думи, но целия контекст.
- Искате да имате сайт с много и в същото време интересно съдържание, но нямате възможност/умения да пишете или да плащате на автори? Решението е лесно, копирате чуждо съдържание и го слагате във вашия сайт? Това освен, че нарушава авторското право, (ако го правите без разрешение и позоваване на източника), носи със себе си и доста рискове за Panda наказание. Ще си кажете, ха – аз имам такъв сайт от 2 години, никакъв ъпдейт не ме е наказвал. Да, това може и да е така, но рано или късно ще ви дойде като гръм от ясно небе. Повечето новинарски сайтове използват едни и същи текстове за новините си, но Google разбира какъв тип сайтове са и не ги закача, особено по-авторитетните (и това не е гаранция). От изключително значение е съдържанието ви да е с много висока уникалност, ако не искате проблеми с Google
- Редовно публикуване на свежо съдържание – това е абсолютно задължително, ако искате сайтът ви да се развива и получава по-висок брой натурални посещения. Причините:
- Търсачката обича новото съдържание, защото го смята за най-актуално и съответно би задоволило нуждите на потребителите, които постоянно се променят. Нормално е ако търсите информация по специфична тема, да излизат напред по-скоро публикувани резултати, а не такива от преди 5 години, нали така?
- По този начин показвате, че сайтът ви е „жив“. Google не толерира зарязани с месеци и години сайтове, които не предлагат никакво ново съдържание. За търсачката сайта ви става безполезен.
- Публикуването на ново съдържание стимулира обхождането на сайта от google ботовете. Това от една страна помага за по-бързо индексиране на всяка нова статия, и от друга за по-доброто цялостно индексиране на сайта и проследяване на връзките между отделните страници в него. По този начин Google ще „разбере“ за какво точно става дума в този сайт, в каква ниша попада и при какви търсения може да бъде полезен на потребителите.
- Един от важните фактори за класирането на даден сайт и изграждането на авторитет пред търсачката е броят индексирани страници. Честото пускане на уникално, голямо като количество и полезно за потребителите съдържание означава и по-голям брой авторитетни страници в индекса – огромен плюс.
- Редовното публикуване ще засили интереса от страна на потребителите и те ще се връщат за още и още всеки ден, без да ви търсят в Google. Какво означава това – директен трафик, което говори за доверие и популярност на сайта, увеличение на броя посетители на сайта, което може само да ви радва. Дори да намерят блога ви, насочен към някаква по-тясна тематика и видят, че последната публикувана статия е от преди 6 месеца, дали ще се върнат пак? Едва ли.
- Полезно – и тук отново говорим за user experience, но не само. Щом е качествено съдържанието, това ще се хареса на потребителя. Какво означава това за вас:
- Може да стане ваш редовен читател.
- Може да сподели статията в социални мрежи, форуми, личния си блог и т.н. – натурален линк билдинг, който вдига авторитета на сайта, безопасен е, а също така и означава едно – социални сигнали за търсачката. Доста дискусионен е въпроса дали споделянето и „харесването“ на дадени статии в социални мрежи като Facebook, Twitter и Google+ носят позитиви, но моето мнение е, че определено носят. Ето защо е важно да интегрирате социални бутони в сайта си – по-бързо и лесно споделяне.
- Споделянията на статията/сайта ще ви донесат освен натурални линкове и сигнали, също така и трафик.
Ако съдържанието е безполезно за потребителя, това ще го накара да напусне почти веднага страницата, което е сигнал за google, че нещо не е наред при вас. Ето защо е много важен увода на статията, заглавието и, изображения, видео и като цяло дизайн и функционалност на сайта. Баунс рейтът също е фактор, който е спорно до каква степен влияе върху позициите, но по мои наблюдения и тестове наистина има значение.
- Опитайте се да ангажирате потребителя – не се притеснявайте да го подтикнете с посланието си да коментира или сподели статията с други хора. Накарайте го да се застои на сайта, използвайте вътрешни препратки към други подобни статии, които могат да му бъдат от полза. Това е добре и за вътрешния линк билдинг. Много често под статията уебмастърите използват приставка от типа: „Може да харесате също“, „Още по темата“ и т.н., където се показват 4-5 тематично свързани статии. Времето, прекарано на сайта от потребителя също е фактор, който влияе върху позициите на сайта.
- Дълги, но добре структурирани статии – количеството текст увеличава шанса да се класирате по дълги (long tail) фрази, а не само по определени ключови думи
- Включвайте синоними на основните ключови думи, за които оптимизирате съдържанието си.
Обобщение
Съдържанието е може би най-важният On-page фактор при SEO оптимизацията. Реално това е нещото, заради което потребителите посещават сайта Ви. Ето защо не бива да се стремите да пишете основно за търсачката, а за посетителите. Публикувайте редовно, уникално, полезно и интересно съдържание, като разбира се насочвате търсачката да разбере за какво точно става въпрос. Това, в комбинация с правилно оптимизиране на сайта по останалите On- и Off-page фактори, рано или късно ще ви донесе успехи.
Авг.