Как да реагираме при Google ъпдейт

Публикувано от:

Гугъл пнигвинЗад търсачката Google стои алгоритъм, който въз основата на повече от 200 фактора определя класирането на сайтовете в SERP-а. Ако трябва да сме по-точни, става въпрос комбинация от няколко алгоритъма и филтри, който са обединени в един общ. Както вече писах, факторите, които оказват влияние върху класирането са на самия сайт или извън него (On- и Off-page).

Интернет се разраства неимоверно с всеки изминал ден, а броят нови сайтове, които се появяват онлайн всеки ден трудно би могъл да бъде точно измерен. Голяма част от тях се създават с цел бърза печалба или с нечисти намерения. Google винаги са твърдели, че за тях най-важен е потребителя и целта им е да предоставят най-релевантните и полезни резултати  при заявки за търсене по определени фрази и думи. До преди няколко години, алогритъмът имаше много трески за дялкане. Той беше силно уязвим на манипулации и въпреки всичко, се класираха сайтове, които не са нито релевантни, нито толкова полезни. Тогава все още действаха черните SEO техники, които носеха бързи резултати и съответно големи печалби на собствениците си.

Това наложи да се вземат крайни мерки срещу подобни „SEO оптимизатори“ – внедряването на филтри и ъпдейти за „пресяване на плявата“. На 23 февруари 2011 е пуснат първият сериозен ъпдейт, който засяга умопомрачителните 12% от търсенията в САЩ, а в глобален мащаб промените в SERP се наблюдават няколко седмици след това. Неговото име е Google Panda и е насочен срещу сайтове с некачествено съдържание. Какво Google определя като „некачествено съдържание“:

  • Дублирано съдържание – страници, разположени на два различни url адреса, които имат еднакво съдържание. В случая няма значение дали страниците са на един домейн или на два различни. Може да бъдете наказани заради генерирано дублирано съдържание във вашия сайт, заради липса или неправилно зададен редирект, или пропуск да се забрани индексирането на определен тип страници. Панда може да ви засегне и ако сте копирали чуждо съдържание на сайта си.
  • Страници с прекалено малко като количество съдържание
  • Безсмислено или автоматично генерирано съдържание, с помощта на софутер

Докато Google Panda е насочен основно към качеството на сайта On-page, другият най-популярен ъпдейт Google Penguin има за цел да филтрира сайтове, с некачествени, съмнителни или изкуствено създадени линкове към тях. За пръв път неговата жестокост усещат уеб мастъри, собственици на сайтове и SEO оптимизатори по цял свят на 24 април 2012. Ето и какви линкове могат да бъдат причина за наказание на сайта ви:

  • Огромно количество линкове към заглавната или дадена вътрешна страница
  • Подозрително съотношение между количеството индексирани страници на сайта и брой линкове към тях
  • Подозрително много линкове към сайт, принадлежащ на ниша, в която всички останали сайтове има в десетки и стотици пъти по-малко количество линкове
  • Използване на софтуер или уеб базирани инструменти за генериране на линкове към сайта
  • Купени линкове от ферми за линкове или платформи, предлагащи подобни услуги
  • Линкове от нерелевантни сайтове (с абсолютно различна тематика)
  • Линкове от „лоши сайтове“ – например за възрастни
  • Линкове от чуждоезични сайтове – Google най-лесно засича подобни линкове като спам
  • Голямо количество линкове, което сочи към даден сайт с един и същ анкор текст (заглавие на линка)
  • Линкове от наказани сайтове или такива, вкарани в блеклист като спамърски

Това са двата основни ъпдейта, които най-често се обновяват. Съществуват и редица други, но те са единични случаи. Google дори обявиха, че Panda е интегриран в самия алгоритъм, но все още се пускат по-големи обновления през определен период от време. Много уебмастъри и особено оптимизатори изпитват паника като чуят ъпдейт, особено когато забележат някакви по-сериозни промени в позициите на сайта им. Паниката при „бедствия“ може да бъде най-лошия съюзник и нещата да станат по-зле. Ето моите съвети при наблюдаване на сериозен спад в трафика:

  1. Първото, което е добре да направите е да влезете в Google Webmaster Tools и да погледнете за съобщения, информиращи ви, че сайтът е наказан. Вижте в секцията Трафик от търсене –>Мерки, предприети ръчно спрямо сайта.
  2. Проверете в интернет за информация дали е бил пуснат някакъв ъпдейт, за да знаете каква точно би могла да бъде причината. Един много добър сайт е searchengineland.com, почти винаги първи съобщават промени и ъпдейти в алгоритъма. 
  3. В случай, че липсва ъпдейт или ръчно наказание, най-добре е да изчакате няколко дни или дори седмици, преди да предприемете нещо. Понякога това подскачане в позициите и съответно в трафика са напълно нормални и след време нещата се нормализират. Паниката и предприемането на крайни действия, като премахване на линкове или пренаписване на съдържание могат да навредят повече. 
  4. Ако има някакъв ъпдейт, намерете възможно най-много информация за него.
  5. В случай, че ъпдейтът засяга сайтовете On-page, например Panda или Page Layout, могат сравнително лесно да бъдат преодолени (ако говорим за частично алгоритмично наказание, а не ръчно). За целта ще е нужно да покриете изискванията на Google и не след дълго може да се надявате на възстановяване на позициите.

В случай, че е пуснат ъпдейт Penguin, незабавно проверете линк профила на сайта си. Най-точният инструмент за целта е Google Webmaster Tools, секция Връзки към сайта ви. Проверете за подозрителни или некачествени линкове (за които стана въпрос по-горе). Ако има линкове, които не сте поставяли вие, и смятате, че вредят на сайта ви, свържете се с администратор на сайта-източник, с молба да бъдат премахнати. Разгледайте профила на евентуално наказаната страница или съответно целия домейн в уеб-базираните инструменти за отчитане на линкове Ahrefs.com или Majesticseo.com. Възможна причина за наказание могат да бъдат прекалено голямо количество линкове с еднакъв текст към сайта. Изключение са единствено:

  • Домейн на сайта в различните му вариации – www.domain.com, domain.com
  • Бранд на сайта – това може да бъде самия домейн във формат Domain, име на фирмата, или различни комбинации от тях
  • Чист адрес  на сайта от типа – http://domain.com/

Ако сте прекалили с линкването с точно заглавие на линка фразата, по която искате да се класирате, е най-добре като начало да изчакате известно време да отшуми ъпдейта, преди да предприемете по-драстични мерки. Най-добрият вариант е „разреждането“ на тези линкове, с добавянето на нови с различен текст и от различни, нови източници. Разбира се, това не бива да става за сметка на тяхното качество.

Обобщение

Google ъпдейтите са създадени с цел подобряване работата на търсачката и качеството на резултатите при заявки на потребителите. Тези ъпдейти са далеч от перфектни, но се стремят да филтрират сайтове и страници, с некачествено съдържание, предлагащи лош user-experience, или просто са очевидно оптимизирани по непозволен начин. Най-важното е при такива ъпдейти, всеки уебмастър да бъде търпелив и да изчака ъпдейта да отшуми (обикновено това се случва за няколко дни). През това време можете да прочетете повече информация за този ъпдейт, какво засяга, евентуално какви промени трябва да се направят и т.н. Едва когато вече сте сигурни, че сайтът е засегнат и са необходими действия от ваша страна, можете да предприемете мерки за излизане от ситуацията.

 

 

0
  Още по темата
Loading Facebook Comments ...

Add a Comment