По въпроса са изписани хиляди статии, но няма как и аз да не споделя мнението си, което най-малкото е от първа ръка. Да – всеки собственик на сайт, който иска да получава възможно най-висок брой органични посещения от Google, трябва да оптимизира сайта си за търсачките, а в случай, че не знае как точно да се случат нещата, е най-добре да не експериментира, а да се довери на специалист в тази област. Разбира се, всеки може да се научи сам да прави SEO за уебсайта си, но това е дълъг процес, свързан с много експерименти върху тестови сайтове, и постоянно следене на тенденциите.
SEO е абревиатура от Search Engine Optimization – оптимизация за търсещи машини. Този процес се разделя на две основни категории – On-page и Off-page, които по-подробно ще разгледаме в следващите статии. Те са неразривно свързани помежду си и крайният резултат зависи и от двете. Най-безопасният начин за оптимизиране на сайт е On-page.
On-page SEO включва всички процеси, свързани с оптимизацията на сайта сам по себе си (вътрешна оптимизация). Това включва:
– Избор на домейн
– Избор на хостинг доставчик
– Избор на подходяща CMS платформа или фирма за изграждане на къстъм сайт
– Изчистване на кода на сайта от излишни елементи и скриптове
– Подобряване скоростта на сайта
– Изграждане на стабилна защита срещу хакери и предпазване от зловреден код
– Избор на дизайн на сайта
– Изграждане на качествена структура на сайта
– Правилна структура на url-адресите
– Правилно използване на meta-тагове
– HMTL заглавия или H1-H6 тагове
– Проучване на търсенията по дадени фрази и оптимизиране на съдържанието
– Оптимизиране на изображения
– Изграждане на релевантни вътрешни връзки в самия сайт
– Правилно позициониране на рекламите в сайта, ако има такива
– Контрол върху изходящите линкове от сайта
– Създаване на Sitemap
– Блокиране индексирането на определен тип страници чрез файла robots.txt
– Правилно използване на редирект 301 и Canonical
– Връзване на сайта с Google инструменти с цел мониторинг
– Правилно интегриране на социални бутони и приставки
Списъкът може да бъде и много по-дълъг, но това са по-основните On-page фактори, които по един или друг начин оказват или биха могли да окажат влияние върху позициите на сайта в SERP.
Off-page SEO или линк билдингът може да се нарече изключително рисков процес, ако се извършва от човек без опит и нужните знания. Това е най-честата причина за Google наказания, деиндексиране на определени страници и премахването им от резултатите, драстични спадове в класирането по дадени фрази, а също така и най-лошото, което може да случи на всеки собственик на сайт – цялостно наказание на домейна.
Според Google изкуственото изграждане на линкове към даден сайт с цел манипулиране на резултатите в търсачката нарушава техните Указания за уеб администратори. И както обикновено се случва, когато нарушаваш правилата, ще си понесеш последствията. Тънката част при линк билдинга е да изглежда в максимална степен натурален за алгоритъма.
В най-добрия случай, сайтът ви е много популярен, интересен и предлага нещо наистина ценно за потребителите. Това ще ви донесе не само трафик, но и натурални линкове, получени от споделянето на сайта по форуми, социални мрежи, блогове и други сайтове. За тези сайтове спокойно може да се каже, че нямат нужда от сериозна Off-page оптимизация, защото потребителите и други уебмастъри ще се погрижат за това.
Нуждата от този тип оптимизация идва, когато сайтът ви не получава достатъчно органични линкове, или когато конкурентните сайтове също работят сериозно в насока линк билдинг. Само с качествен сайт и хубаво съдържание/продукти/услуги няма да се класирате в топ 10 по наистина търсени фрази. Кои са най-използваните източници на линкове:
– директории за сайтове
– фирмени каталози
– социални мрежи
– форуми
– директории за статии
– RSS фийд
– блогове
– партньорски сайтове
– сайтове за обяви
Преди пускането на какъвто и да е линк, трябва обстойно да се проучи сайта, от който ще идва и да се вземат предвид следните неща:
– наказан ли е сайта
– наистина ли е същата или достатъчно близка тематиката му до нашия
– какво количество изходящи линкове има на съответната страница, където възнамеряваме да бъде поставен нашия
– достатъчно атворитетен ли е сайта от гледна точка на SEO
– подбор на правилен текст на линка
– подбор на страница от нашия сайт, към която да бъде поставен линка
– възраст на домейна
Обобщение
SEO не е мъртво, за каквото много хора го обявиха. Нещата се промениха и вече трябва да се взимат предвид едновременно десетки фактори и внимателно да се обмисля всяко действие. Оптимизацията на сайта On-page е задължителна и не носи никакви рискове, стига да не се използват забранени методи. Докато алгоритъмът на Google класира сайтовете в зависимост от количеството и качеството линкове, които сочат към тях, Off-page SEO също ще съществува.
Авг.